Maklumat Terkini Mengenai Pencerobohan Tanah Israel Di Semenanjung Gaza

Imej


18 Julai 2014 - Israel telah melancarkan operasi darat di Semenanjung Gaza petang ini untuk menghentikan serangan roket, menurut tentera.

Keadaan ini menjadi lebih buruk di Gaza, manakala ruangan kereta kebal memasuki kawasan di dalam peningkatan utama serangan, Gaza terus menghadapi serangan berat. Selepas 'gencatan senjata kemanusiaan' agak tenang yang berakhir pada pukul 3 petang hari ini, Israel telah membunuh sepuluh Palestin dan telah memperbaharui serangan udara di seluruh Gaza.

Sekitar 10:00 malam ini Perdana Menteri Israel Netanyahu Sarakham mengumumkan permulaan serangan darat di Gaza yang bertujuan untuk memusnahkan infrastruktur roket melancarkan penentangan Palestin.

Media Israel melaporkan bahawa Netanyahu diberikan kebenaran untuk tentera Israel memulakan operasi tanah malam ini. Mereka juga telah mengisytiharkan sempadan utara dan timur Gaza dengan Israel ditutup zon ketenteraan di mana walaupun wartawan dilarang.

Laman web Ynet Israel melaporkan bahawa infantri, perisai, kejuruteraan, meriam dan perisikan tentera bekerja dalam kerjasama dengan laut dan udara, dengan bantuan dari Bet Shin dan pasukan keselamatan lain, dan diterajui oleh Perintah Selatan.

Mereka terus mengatakan bahawa Angkatan pendudukan Israel merancang untuk mengambil alih kawasan di Gaza dan bekerja untuk mencari dan memusnahkan pangkalan rintangan Palestin di kawasan-kawasan ini. Tentera itu juga telah disediakan peringkat tambahan beroperasi, termasuk mendapatkan semua jalan ke pantai Gaza.

Pada masa ini terdapat laporan pertempuran di Beit Lahya, utara Gaza, dan di timur Khan Younis, selatan Gaza, antara penentangan Palestin dan tentera Israel. Yang terakhir ini menyerang melalui udara dan tanah, dengan kapal terbang tentera dan kereta kebal. Terdapat juga melaporkan serangan berterusan timur Rafah, di sebelah lapangan terbang yang musnah, dan beberapa kecederaan serius akibat serangan berat. Sesetengah sumber melaporkan mungkin ada sudah menjadi beberapa mangsa.

0 ulasan: